En plakat egner seg godt i markedsføringssammenheng, den kan henges på vegger og stolper og kan dermed brukes på en effektiv måte. Plakatens budskap er ofte informasjon eller reklame. Plakaten bør være informativ og være enkel å få øye på. Plakater er ofte et stort ark som produkseres i en tykkere papirkvalitet og kan lages i matt og glassert finnish.
Tips til deg som skal lage en plakat:
- Bruk en tydelig overskrift og stor font
- Skrifttypen bør være lett å se på avstand
- Bruk sterke farger for å skape et blikkfang
- Ikke glem å få frem avsender og henvis gjerne til en nettside, telefonnummer eller adresse for bestilling eller lignende
Husk blikkfang
Plakaten bør inneholde et kort og konsist innhold og bør være et blikkfang. Det finnes en rekke virkemidler for å få mest mulig ut av en plakat, gode eksempler på det er en god miks mellom tekst og bilder. Bruk gjerne store bokstaver og sterke farger. Husk på at du har relativt kort tid (maks 10 sekunder) til å få frem budskapet så her gjelder det å være så spisset i kommunikasjonen som mulig.
Strategisk plassering
Plakater egner seg godt til å reklamere for revy, konserter, teater, messer eventer, seminarer osv. Tenk over plakatens plassering, her gjelder det å tenke strategisk ut i fra budskapet ditt. Strategisk plassering gir deg muligheten til å nå det publikumet du ønsker. Skal du for eksempel informere om kakao og boller på skistuen er det hensiktsmessig å henge opp plakater på parkeringsplassen eller langs skiløypen.
Litografia tilbyr plakater i alle størrelser og formater, til svært god kvalitet og til konkurransedyktig pris. Vi kan også hjelpe deg med å utforme din plakat, eller være behjelpelige med kreative tips. Ta kontakt med oss for et godt tilbud i dag.