For å få et vellykket resultat har papirtypen du velger alt å si. Riktig papir kan bidra til å forsterke budskapet ditt. Her gir vi deg våre beste tips og hva du som kunde bør tenke på når du velger papir til din trykksak.
Det finnes en rekke ulike papirkvaliteter å velge mellom. Trykkeriene har ofte ulike leverandører slik at pris kan variere. Vi anbefaler deg å kontakte ditt lokale trykkeri for å få vite hvilke muligheter som finnes. Det er også lurt å sjekke litt selv på forhånd før du går i dialog med trykkeriet, her gir vi deg derfor våre beste tips.
Hva er riktig papir for deg?
Det finnes mange forskjellige papirkvaliteter på markedet. Vi snakker ofte om papirets overflate, vekt/tykkelse og overflate når vi snakker om ulike papirtyper. Overflaten kommer oftest i bestrøket og ubestrøket overflate. Bestrøket papir har ofte et eller flere lag med materiale som leire, kritt og bindemiddel for å gjøre papiret tykkere. Ubestrøket papir har ikke disse ekstra lagene, ubestrøket papir vil derfor oppleves mattere og ruere. Det er viktig å huske på at ubestrøket papir tiltrekker seg mer farge enn bestrøket papir, på den måten vil trykket bli mørkere på ubestrøket papir.
Dersom fargegjengivelse og detaljer på din trykksak er viktig bør du velge et bestrøket papir. På den måten vil fargene ikke bli for mørke, og fargegjengivelsen vil bli mest korrekt. Dersom optimal lesbarhet er det viktigste for din trykksak bør du gå for ubestrøket papir.
Våre 4 beste tips:
1. Tenk på din merkevare
Papirtypen kan oppfattes fint, luksuriøst, røft eller simpelt. Det er derfor lurt å tenke på hvilke assosiasjoner og inntrykk papirkvaliteten gir til merkevaren din, eller produktet ditt. Hvis for eksempel miljøvennlighet er viktig for deg og din merkevare er det en god idé at det gjenspeiles i papirkvaliteten.
2. Hva skal du formidle?
Papirkvaliteten kan bidra til å forsterke budskapet, på samme måte som i punkt 1 kan riktig papirtype gjenspeile budskapet ditt. For eksempel dersom merkevaren er av den luksuriøse arten og på den måten bidra til å forsterke budskapet ditt.
3. Tenk over hvem skal motta trykksaken din
Skal trykksaken leses på farten, i forbifarten, eller skal den leses i ro og mak? Det er lurt å tenke over hvem som er målgruppen din og hvor trykksaken din skal leses slik at du kan tilpasse papirtypen etter det.
4. Hvor skal trykksaken brukes?
Skal trykksaken henges på lyktestolper, skal den leses i rolige omgivelser hjemme, er det en pop-up stand, eller skal den i glass og ramme? Sistnevnte krever at trykksaken trykkes med et matt papir for å unngå gjenskinn, mens en pop-up krever et helt annet papir.
Vi hjelper deg gjerne med å finne riktig papir for deg, ta kontakt med oss her.